Felicia Hedberg!

 2013-01-01    23:55:00   av:kaatrinskoog
 
Mitt personrepotgae upptäckte va dåligt det va nu! ahhah
 

Felicia siktar mot toppen inom Ridsporten!

För 2 år sedan slutade Felicia Hedberg på ridskolani Filipstad för att hon fick en egen ponny som hon till en början bara skulle ha som fösta ponny/ första tävlingsponny. Men hon började klättra i klasserna

För 2 år sen slutade Felicia Hedberg, 15 från Nykroppa rida på ridskolan i Filipstad för att börja sin karriär inom ridsporten. När hon åkte för att provrida en ponny blev hon fast för Ponnyn Fritz Sugarfeet Savanna även kallad Sanna i första ögonkastet. Såhär sa Felicia när jag frågade hur hon tänkte när hon hade provridit Sanna.-Jag fastnade för denna ponny efter jag hade provridit henne, hon var en så personlig ponny med ett underbart hjärta,berättade Felicia Samtidigt som hon satt och gosade men sin ponny Sanna. Felicia har sin ponny hos mig Katrin Skoog.- Och vi brukar sova i Stallet med våra ponnyer. Jag tror att ponnyerna tycker det ganska roligt när vi sover här, säger Felicia och tittar på min ponny som försöker äta är upp min penna samtidigt jag skriver. 

Tävlingar framöver.

Felicia ska tävla i Mariestad som nästa tävling. Där hoppar hon L:a och L:a+5 som motsvarar 110cm och 115cm. – Det ska bli roligt att komma ut och tävla det var 2 veckor sen jag tävlade, säger Felicia och pussar på Sannas mule.- Det blir kanske en tävling till i år efter Mariestad och då hoppar jag ner henne lite, kanske en L:c L:c+5 något sånt, säger Felicia.  När Felicia fick Sanna trodde hon bara skulle kunna hoppa de små klasserna. Men hon och Sanna började hoppa högre klasser. Nu har hon kvalat MSVB, 120cm.-Jag Kvalade till medelsvår B i Gagnef på ett meeting, Jag behövde bara en nolla till i L:a och jag fick två. Då blev jag väldigt glad, sa Felicia.

Felicia & Sanna i Gagnef 2012.
 

Felicia sikar mot toppen.

När jag frågar Felicia vad hon har för planer och mål i ridningen svarade Felicia: -Ja det är klar jag siktar mot toppen inom ridsporten inom hoppningen. Men jag för ju ta dag för dag och ha så roligt på vägen. Felicia tränar regelbundet för Lotta Björé, Fredrik Hasselberg och Anna Emanuelsson (Lottas lilla syster). Varje jämn vecka tränar hon för Fredrik Hasselberg om han inte är sjuk eller om hon inte är sjuk eller något liknande. Hon tycker Fredrik är en duktig tränare, han är B tränare. Hon tycker han är bestämd men ändå snäll.  När hon inte tränar för tränare, alltså varje ojämn vecka tränar hon hemma. Hon hoppar stuts och andra övningar som hon hittar på internet som Lotta Björé och Sylve har gjort en mall och lagt ut internet. – Jag hoppar ju inte bara utan jag rider Dressyr och även ut. Jag rider helst ut där jag får träna rygg och muskler genom att klättra i branta backar.  Jag rider gärna på gärderna och tränar mycket galopp intervaller. Jag rider inte på samma ställe varje dag. Jag vill inte köra slut på henne. Jag tränar det jag vet att hon orkar. Så hon inte blir skadad eller något sånt, sa Felicia. Felicia vet att det kan bli fel ibland men hon tycker att, även om det blir bakslag så måst man fortsätta tänka framåt och tänka positivt. Hon tycker det är självklart att om det inte går bra på en tävling Till exempel ska ekipaget trappa ner och hoppa lägre klasser.  – Du ska aldrig skämmas om det inte går som du hade tänkt, säger Felicia.

Felicia och Sanna i Vingåker 2012.
 
Ser fram emot.
 
Felicia ska vara med på en Hubertus jakt på Katrins ponny NOORWOLDERS DARANKA. – Det ska bli jätte kul eftersom jag aldrig har varit med inte har varit med förut och denna ponny är grymt snabb, berättade Felicia om ponnyn. Hon säger även att Katrin har vunnit två gånger på samma ponny, Filly 2008 & 2011. – Hon vann ju i fjol så hon kommer vara så kallad ``Master´´, vilket innebär att hon kommer rida först och leda gruppen när vi rider ut 1mil, säger Felicia. Hon får inte vara med och tävla själv.

Några få tränings tips.

Felicia har många tips och råd till den unga ryttaren som villa börja tävla. – Jag tycker man ska ta det försiktigt fram och ta dag för dag och ha roligt om du inte känner din ponny riktigt, om du inte känner ponnyn kan det bli fel och både ryttare och ponny kan skada sig, säger Felicia. Det tips hon kan ge till ryttare som tävlar högre är. – Man ska aldrig glömma bort att det är ett djur man sitter på och inget redskap, säger Felicia. Hon tycker om den nya TR regeln. `` får aldrig andvända spöet efter en uteslutning´´. – Den bästa regeln som finns tycker hon.

 

Felicia och Sanna på framhoppningen 110cm.
 

Frihets Dressyr.

  Felicia är väldigt intresserad av frihets dressyr. Frihets dressyr handlar mycket om att kunna lära känna hästen bättre och att kunna få ett förtroende som är svårt att få. Hon tycker det är viktigt att kunna binda ett band mellan häst och ryttare.      – Det är svårt att kunna lära känna sin häst genom att bara träna och tävla utan att ha kul. Frihets dressyr är roligt både för ryttare och för hästen där dem får knyta ett band som inte är så lätt att få om man bara rider sin häst när det är träning och tävling. Om jag bara skulle träna och tävla min häst skulle inte ridningen vara rolig, säger Felicia när jag frågar om frihets dressyr. Hon började träna mycket frihets dressyr redan när hon fick Sanna. Hon ville få förtroende av Sanna ganska fort så inte Sanna skulle vara rädd för henne på något sätt. Ett nytt tips av henne är att: ``Du ska ha roligt med din ponny och aldrig glömma bort att den respekterar dig om du respekterar den´´.

Felicia och Sanna hoppar över SVELAND.
 
Av: Katrin Skoog 8c                                                                                                    
 
 
 
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?
Bloggdesignen gjord av: www.lovisaandersson.blogg.se/